Pages

Tuesday, May 29, 2012

Mak Kiasu

Bawak Afif pegi playground
dengan satu tekad di hati (nak bagi dia mingle mingle dgn budak sebaya)
Utk pengetahuan umum, Afif dijaga oleh atok dan wan.
Jadi secara lansung, dia tak ber'mingle mingle' dgn rakan sebaya.

Kat playground
Afif ajak saya ikut dia
"Ibu come on, come on!"

Saya paksa dia
"Afif pegi sendiri, pegi main dgn kawan"
"Kalau tak nak main dgn kawan, kita balik rumah"

Dalam terpaksa dia pegi
Cuba buat ice breaking dgn kawan.
Ice breaking dia adalah
melompat depan kawan sambil menjerit "Huarggggghhhhh!"
dan dalam masa yg sama
kawan pun melompat ke depan Afif.
Dengan adanya pengaruh inersia maka momentum perlanggaran antara gigi Afif dengan kepala kawan berlaku.

Gigi Aifi berdarah
Kepala kawan sakit.
Afif menangis sampai selop (bahasa org utara)

Balik rumah saya menyesal
Umur Afif tak sampai 3 tahun
Saya dah suruh dia mingle mingle dgn kawan
Saya dah kiasu utk jadikan dia seorang kanak-kanak yg perfect!
Saya nak dia pandai kawan, pandai mengaji, pandai baca, pandai tulis, pandai colour.
Everybody is not perfect including my son.

Sungguh saya menyesal
Lepas ni saya takkan paksa dia pandai kawan dah.
Biarlah dia jadi dia.
Saya dah tak nak jadi mak kiasu dah.
Kesian anak saya...
I'm sorry Afif...

Mak kiasu yg menyesal...




2 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails